Werkwijze - Aktiva ontzorgt u totaal op financieel gebied

Werkwijze

Bent u er aan toe om uw administratie/financiën uit handen te geven? En weet u inmiddels dat budgetbeheer voor u de oplossing is? U kunt dan hieronder lezen hoe vervolgens onze werkwijze is.
 

Stap 1 - Aanmelding en inplannen afspraak (duur 1 week)

Nadat wij uw aanmelding hebben ontvangen (via mail / telefoon / contactformulier) wordt een vrijblijvende afspraak gemaakt om uw situatie te bespreken. Dit gesprek zal vaak op een door u aangewezen locatie plaatsvinden (bijvoorbeeld bij u thuis). U krijgt van ons dan ook een "Afspraakbevestiging".
 

Stap 2 - Intakegesprek (duur 1 uur)

In dit gesprek nemen wij samen met u alle inkomsten en uitgaven door en stellen aan de hand van deze gegevens een budgetplan op. In dit budgetplan spreken wij samen met u af welke vaste lasten wij voor u gaan betalen en wat het weekgeld wordt. Daarnaast wordt er ook gekeken hoe u op zaken kunt besparen en op welke toeslagen u mogelijk nog recht heeft. Aan het einde van dit gesprek zullen wij samen met u de formulieren invullen om budgetbeheer op te starten. 
 

Stap 3 - Opstart

Wij zullen vervolgens voor u een beheer- en eventueel een leefgeldrekening aanvragen. Op uw beheerrekening zal al het inkomen binnen komen, zodat wij daarmee uw vaste lasten kunnen betalen. Vervolgens krijgt u van ons het budgetplan toegestuurd, zodat u weet wat er maandelijks gaat gebeuren met uw inkomsten en uitgaven. Mochten er zich wijzigingen voordoen, bijvoorbeeld verandering van inkomen of wijziging van de vaste lasten, dan veranderen wij het budgetplan. Zo blijft u telkens een actueel overzicht behouden van uw situatie.

Na het opstellen van het budgetplan beginnen wij met het aanschrijven van uw inkomen en de vaste lasten. Op die manier krijgt u geen financiële post meer binnen en proberen wij rust te brengen in uw leven. Alle schulden worden netjes bij ons geïnventariseerd en u kunt altijd een overzicht hiervan opvragen. In dit overzicht kunt u ook zien hoeveel schuld er inmiddels eventueel afgelost is.
 

Stap 4 - Uitvoering

Zodra wij uw eerste inkomen hebben ontvangen kunnen wij beginnen met het beheren van uw financiële situatie. Wij nemen dan ook gelijk contact met u op, zodat u weet dat wij het nu volledig gaan beheren. U krijgt van ons maandelijks een digitaal overzicht waarop u kunt zien wat er nu ontvangen is aan inkomen en welke betalingen wij namens u hebben verricht.

Uiteraard staat het u altijd vrij om contact met ons op te nemen als u bepaalde vragen heeft. Mocht er onverhoopt toch nog acceptgiro’s bij u binnenkomen (bijvoorbeeld omdat u iets heeft besteld), dan kunt u deze altijd naar ons toesturen. Het makkelijkst is dit via onze website, klik hier om te zien hoe dit in zijn werk gaat.
 

Stap 5 - Evaluatie

Tussentijds kunnen er altijd zaken veranderen. U wisselt bijvoorbeeld van werkgever of uitkeringsinstantie, krijgt een andere energieleverancier of u gaat verhuizen. Dit soort zaken kunt u altijd bij ons aangeven, zodat wij uw betalingen hierop kunnen aanpassen. Daarnaast is het bij ons mogelijk om tussentijd een evaluatiegesprek aan te vragen, zodat wij zaken met u nog eens kunnen doorspreken.
 

Stap 6 - Beëindiging

Wilt u tussentijds het beheer zelf weer op u nemen, dan is dit geen probleem. U kunt het budgetbeheer aan het einde van de duur van de overeenkomst opzeggen. Wij zullen alle instanties voor u aanschrijven dat u het zelf weer gaat beheren. Uiteraard wordt het beschikbare saldo naar u teruggestort.

Wilt u het budgetbeheer omzetten naar bewindvoering, omdat bijvoorbeeld het beheer u te weinig beschermt of ondersteunt, dan kan dit natuurlijk ook. Vraag dan nu omzetting naar bewindvoering aan.